We All Laughed at Christopher Columbus
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
22 juli - 3 september 2006
smba-newsletter-93.pdf (3.37 Mb)
Veel hedendaagse kunstenaars en curatoren richten zich op het verkennen van de waarheidsgetrouwheid van historische representatie of op een problematische dialectiek tussen het collectieve geheugen en de feitelijke historische bron. Zo is er recentelijk veel aandacht voor artistieke vormen van reconstructie van historische gebeurtenissen. Met re-enactment en documentaire video wordt de bestaande consensus over deze gebeurtenissen ter discussie gesteld, onderzocht of heroverwogen. In contrast met deze artistieke tendens reflecteren de kunstenaars in de groepstentoonstelling We All Laughed at Christopher Columbus allen op een zeer persoonlijke, subjectieve wijze op door hun gekozen onderwerpen.
Het belang van de onderhavige historische momenten is reeds vastgesteld door collectieve geschiedschrijving en consensus. Hoewel de geselecteerde historische onderwerpen geen directe relatie met elkaar hebben, zijn er wel overeenkomsten in de gehanteerde artistieke benaderingen. Het duidelijkst is dat in de wijze waarop de kunstenaars het fictieve omarmen zonder gehinderd te worden door de plicht om accuraat te zijn. Zo biedt hun werk ruimte tot eigen interpretaties, hypothesen en historische associaties. De titel van de tentoonstelling is van afkomstig van het werk van Runo Lagomarsino. Net als een incidentele verspreking verschijnt ‘We All Laughed at Christopher Columbus’ als projectie op een klein aanplakbordje dat centraal in de tentoonstelling is gesitueerd, terwijl de andere werken daar omheen zijn geplaatst. Hieronder ook het werk Hunt for the Unabomber van Ola Pehrson, vorig jaar een van de belangrijkste werken op de Istanbul Biënnale, waarin met behulp van minutieus handvervaardigde modelletjes en een pseudo-documentaire de geschiedenis van de Unabomber is herschapen.
SMCS op 11:
Permanence of Revolution
& screening ‘November’
Rondom We All Laughed at Christopher Columbus in SMBA worden twee evenementen georganiseerd. Op donderdagavond 20 juli gaan Jeremiah Day en Florian Wüst met elkaar in gesprek onder de titel ‘The Permanence of Revolution: strategies used to re-think historical events, as exemplified by writings of Hannah Arendt and Peter Weiss’. Zij zullen de voor hen belangrijke werken van deze schrijvers presenteren: The Aesthetics of Resistance (1981) van Peter Weiss en On Revolution (1963) van Hannah Arendt. Na afloop vindt er een vertoning plaats van de korte film November (2004) van Hito Steyerl. Dit werk is een wervelend essay rondom een oude vriendin van Steyerl, Andrea Wolf, die als vermeende Koerdische terroriste om het leven kwam.
Biografieën
Roderick Buchanan, geb. 1965, Glasgow, Schotland. Woont en werkt in Glasgow. Hij exposeerde intensief in Europa en de VS met o.a. een recente solotentoonstelling in Camden Art Centre in London; Addison Gallery, Andover, Massachusetts (USA), en een presentatie in de 2004 Indian Triennial, Delhi, India. In 2000 ontving Buchanan de Beck’s Future Price en in 2001 de Creative Scotland Award.
Jeremiah Day, geb. 1974, Cape Cod, Massachusetts, USA. Woont momenteel in Amsterdam. Na lange tijd in L.A. te hebben gewerkt en geëxposeerd werd hij resident op de Rijksakademie in 2003-2004. Recente tentoonstellingen in Nederland zijn: ‘Radiodays’, De Appel, Amsterdam, 2005; ‘For Us The Living/Period of Reflection’, Ellen de Bruijne projects, Amsterdam, 2006 en solo in Expodium, Utrecht, 2005.
Krist Gruijthuijsen, geb. 1980, Geldrop, NL, is kunstenaar en freelance curator. Hij deed de kunstacademie in Maastricht gevolgd door een postacademische studie bij het HISK in Antwerpen. Sinds oktober 2005 werkte hij bij Platform Garanti als resident waar hij het doorlopende project Archiving Disappearance organiseerde en nam hij deel aan de curatorenopleiding van Konstfack, Stockholm. Gruijthuijsen organiseerde nationaal en internationaal tentoonstellingen zoals ‘The Chess Tour’ (solo), Het Domein, Sittard; ‘Peekskill Project’, HVCCA, Peekskill, New York en ‘Six Perceptions on an Archive’, in samenwerking met INDEX, at K1, Cultural house, Stockholm. Hij wordt artist-in-residence bij Location 1 in New York in voorjaar 2007.
Runo Lagomarsino, geb. 1977, Lund, Zweden. Woont en werkt in in Malmö. Lagomarsino exposeerde in talloze groepstentoonstellingen en recente solo-exposities zijn ‘Extended Arguments’ in Gallery Muu, Helsinki, Finland en een tentoonstelling in Elastic in Malmö. In 2005 werden hem drie beurzen toegekend waaronder de El Basilico residency in Buenos Aires en, dit najaar, deelname aan het Istanbul Residency Programme bij Platform Garanti CAC.
November Paynter, geb. 1976, Worcestershire, UK. Werkt in Istanbul als curator bij Platform Garanti CAC. Zij was assistent-curator van de 9de International Istanbul Biënnale 2005. Zij ontving de Premio Lorenzo Bonaldi per l‘Arte -- EnterPrize voor haar expositie ‘Another Zero’ in 2004. Recente curatoriële projecten zijn o.a. ‘Posit9B’, Ikon Gallery, Birmingham 2005; ‘Encore’ (met Jo Stella Sawicka), Buyuk Londra Hotel en ‘Over and Above’, LA Freewaves, LA, 2004. Paynter schrijft regelmatig voor Bidoun, ArtReview en Artforum online, is Istanbul-correspondent voor Contemporary en stelt de kunstsectie samen voor Time Out, Istanbul.
Ola Pehrson 1964-2006, Stockholm. Had recent solotentoonstellingen in Galleri Lars Bohman, Stockholm, 2005 en bij Galeria Noua, Boekarest, 2003. Hunt for the Unabomber maakte deel uit van de 9de International Istanbul Biënnale en van de expositie ‘When am I, The Moderna Exhibition 2006’ in het Moderna Museet, Stockholm. Na de presentatie in SMBA reist het werk door naar de São Paulo Biennial.
Amalia Pica, geb. 1978, Neuquen, Patagonië, Argentinië. Woont en werkt in Amsterdam. Zij was resident op de Rijksakademie van beeldende kunsten 2004-2005. Pica neemt deel aan de Liverpool Biennial 2006. Recente exposities zijn o.a. ‘In Order of Appearance’, Living Art Museum, Reykjavik, 2006; ‘Who if not we? Cordially Invited, episode 3’, BAK, Utrecht, 2004 en ‘Final Insomne’, INTER/medio, Córdoba, 2003.
Florian Wüst, geb. 1970, München. Woont en werkt in Berlijn en Rotterdam. Wüst is beeldend kunstenaar, filmmaker en curator voor experimentele film en videokunst. Recente curatoriële (film)programma’s die hij samenstelde zijn o.a. ‘Touching Politics’, dat in Die naTo, Leipzig, FilmhausKino im Künstlerhaus K4, Nürnberg en Impakt Festival, Utrecht, vertoond is, en de publicatie Experience, Memory, Re-enactment, Piet Zwart Institute/TENT, Rotterdam, 2004 (met Anke Bangma). Tentoonstellingen o.a. ‘This Land is My Land’, Kunsthalle Nürnberg, 2006 en ‘Die Freiheit schützen, bis nichts mehr von der Freiheit übrig ist’, platform, Berlin, 2004. Wüst is artist-in-residence bij IASPIS, Zweden, in najaar 2006.