This is the Time. This is the Record of the Time
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
smba-newsletter-138.pdf (512 Kb)
13 september - 9 november 2014
Opening: zaterdag 13 september, 17:00 - 19:30 uur
Met: Kristina Benjocki, Sebastián Díaz Morales, Peter Fengler, Priscila Fernandes, Daniele Genadry, Walid Sadek, Rayyane Tabet, Esmé Valk, Cynthia Zaven.
Stedelijk Museum Bureau Amsterdam presenteert This is the Time. This is the Record of the Time, een samenwerkingsproject met de American University of Beirut (AUB) Art Gallery in Libanon, ontwikkeld door gastcuratoren Angela Harutyunyan en Nat Muller. De tentoonstelling toont nieuw werk van negen in Nederland en Libanon gevestigde kunstenaars. This is the Time. This is the Record of the Time is de tweede van vier presentaties in SMBA in de reeks van het Global Collaborations-programma van het Stedelijk Museum.
De tentoonstelling reist in maart 2015 door naar AUB Art Gallery in Beiroet.
De titel van This is the Time. This is the Record of the Time komt uit Laurie Andersons onheilspellende song From the Air uit 1982. Anderson schetst hierin een beeld van een naderende ramp gekenmerkt door het verlies van controle over ons handelen en onze positionering in de wereld. De tijd waarin we leven lijkt er een van voortdurende versnelling, immer groeiende en dominerende technologie, en een toenemend aantal crisissen die op mondiale schaal worden ervaren. Terwijl we dagelijkse gebeurtenissen kunnen delen op een schaal die voorheen niet mogelijk was, lijken we minder macht te hebben over de koers van de wereld. Door de onophoudelijke stroom aan newsfeeds, social media en andere manieren van registreren, staan we in voortdurende verbinding met de geschiedenis in ontwikkeling. Toch lijken we minder van onze huidige tijd te kunnen begrijpen. Gebeurtenissen spelen zich live af, binnen handbereik, maar kunnen we de huidige stand van zaken ook echt begrijpen? Angela Harutyunyan en Nat Muller suggereren in hun tentoonstelling een heroverweging hoe we onze tijd ervaren en vastleggen.
This is the Time. This is the Record of the Time spoort aan tot pauzering en beschouwing, al is het maar voor even. De kunstenaars gaan in op registratietechnieken en materiële opnames die onze perceptie van tijd representeren en beïnvloeden. Via geschiedenis, politiek, esthetiek en collectieve en individuele verhalen, werpen de kunstwerken een blik op het verleden, het heden, en de toekomst. In plaats van generaliserende statements of het poneren van waarheden zijn de werken in de tentoonstelling juist persoonlijk en open. Ze zinspelen op de suggestie dat een ‘record of the time’ altijd gedeeltelijk, onvolledig en subjectief is. Neem bijvoorbeeld Rayyane Tabet’s plaats- en tijdsbepaald werk waarvoor hij een week lang de tentoonstellingsruimte in SMBA met telstreepjes zal markeren. Of de herinterpretatie van de Joegoslavische geschiedenis door Kristina Benjocki, die fragmenten uit geschiedenisboeken omzet in geweven tapijt.
-------------------------------------------------
Publieke evenementen
Zondag 14 september
Locatie: SMBA
Tijd: 14:00 uur
Donderdag 30 oktober en vrijdag 31 oktober
Locatie: Stedelijk Museum
Tijd: 1:30 – 17:15 uur
Zaterdag 1 november 1
Locatie: SMBA
Tijd: 19:00 – 2:00 uur
Zondag 2 november
Locatie: Stedelijk Museum
Tijd: 13:00 – 17:45 uur
Bij This is the Time. This is the Record of the Time verschijnt SMBA Nieuwsbrief nr. 138 met een introductie door Angela Harutyunyan en Nat Muller. Deze nieuwsbrief is tweetalig (Nederlands/Engels) en gratis verkrijgbaar bij de tentoonstelling, en als pdf op de website. Een interview met de curatoren Angela Harutyunyan en Nat Muller door Vincent van Velzen is gepubliceerd op de blog van Global Collaborations, global.stedelijk.nl. Een uitgebreide publicatie zal in 2015 verschijnen.
-------------------------------------------------
Dr. Angela Harutyunyan is universitair docent kunstgeschiedenis aan de American University of Beirut. Ze is mederedacteur van ArtMargins, een nieuw peer reviewed tijdschrift over de kunstpraktijk en kunstgeschiedschrijving gepubliceerd door MIT Press. Haar onderzoeksinteresses omvatten methoden van (kunst) geschiedschrijving, kunst en autonomie, postsocialistische kunst van Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie, de hedendaagse kunst in het Midden-Oosten, en methoden en theorieën van tentoonstellingen.
Nat Muller is een onafhankelijke curator en criticus, gevestigd in Rotterdam. Haar voornaamste interesses zijn het snijpunt van esthetiek, media en politiek, mediakunst en hedendaagse kunst in en uit het Midden-Oosten. Ze was curator bij V2_Instituut voor instabiele media in Rotterdam en De Balie, centrum voor cultuur en politiek in Amsterdam. Op regelmatige basis schrijft ze voor Springerin en MetropolisM. Haar werk is ook gepubliceerd in onder andere Bidoun, ArtAsiaPacific, Art Papers, Canvas, X-tra, The Majalla, the MIT journal Art Margins en Harper’s Bazaar Art Arabia. Daarnaast heeft ze bijgedragen aan tal van boeken, catalogi en monografieën.
-------------------------------------------------
Global Collaborations is een driejarig project van het Stedelijk Museum. Het doel ervan is een goed geïnformeerde en genuanceerde blik te vormen op de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst vanuit een mondiaal perspectief. Het is gebaseerd op samenwerkingsverbanden met experimentele en veelzijdige kunstinstellingen wereldwijd en omvat tentoonstellingen, publicaties, en evenementen. Het programma vindt plaats in het Stedelijk Museum en in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA), de projectruimte van het Stedelijk. Global Collaborations duurt tot eind 2015 en is geïnitieerd door Jelle Bouwhuis, hoofd Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, en projectcurator Kerstin Winking.
-------------------------------------------------
Global Collaborations / This is the Time. This is the Record of the Time wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de royale steun van hoofdbegunstigers Stichting Ammodo en het Mondriaan Fonds, met additionele steun van The Arab Fund For Arts and Culture, Amsterdam Fonds voor de Kunst, CBK Rotterdam, STEIM, en Stichting Stokroos.
-------------------------------------------------
Afbeelding: van links naar recht: Peter Fengler, Reverse 1-20, 2014; Rayyane Tabet, waiting for a manifestation, 2014; Sebastián Díaz Morales. Pasajes II, 2013. (installation view) Fotografie: Gert Jan van Rooij