Screens on 11: Karin Hasselberg
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
22 februari - 14 april 2008
Op de elfde verdieping van het Post CSgebouw wordt op zes grote schermen het beeld getoond van een vrouw die een gat graaft. Ze bevindt zich op een bouwplaats en is gekleed in een zwart leren minirokje, aan één voet draagt ze een pump. Haar haren bedekken haar gezicht waardoor ze onherkenbaar blijft. Hole #12 commissioned by SMBA, performed by the art collector (2008) van Karin Hasselberg is een uiterst droge registratie van een ijdele actie, die tegen de achtergrond van het weidse uitzicht van 11 een sisyfusarbeid wordt.
De gravende vrouw is de kunstverzamelaar die Hasselberg in 2006 in het leven riep uit onvrede met haar eigen artistieke positie. Via het alter ego ontsnapt ze aan haar rol als kunstenaar en treedt er tegelijkertijd mee in dialoog. De verzamelaar koopt haar werken, geeft opdrachten, houdt van de kunst die ze zelf ooit op het punt stond achter zich te laten. Via de collectioneur bediscussieert ze de aard van kunst en haar object.
Enkele jaren daarvoor was Hasselberg gestart met het graven van gaten. Wat begon als een puur fysiek tegenwicht tegen het gepieker over kunst, werd de metaforische formulering van de vraag naar het functioneren van het systeem. In Hole #9 zien we Hasselberg aan de kustlijn het gat graven dat door de opkomende vloed direct weer verdwijnt. In Hole #10 belandt ze in een verhitte discussie met de kunstverzamelaar over de vraag wie het gat moet graven. Deze laatste gaat er, inmiddels dronken, met de schep vandoor naar een meer, waar ze geen last heeft van de getijden. Daar verliest ze haar schoen.
Als antwoord op de zes projectieschermen in 11 gebruikte Hasselberg voor de registratie van Hole #12 zes camera’s in plaats van één. Door ze te koppelen is het beeld nagenoeg gelijk. Deze specifieke vorm benadrukt niet alleen de plek waar het werk wordt getoond, maar is tevens karakteristiek voor de manier waarop Hasselberg performance belééft, in plaats van beschouwt: staand temidden van het veelvoud aan projecties is zij simpelweg de zevende acteur. Kunst en leven zijn één. Door het performatieve gebruik van de camera is de clubruimte doortrokken van de intense en eerlijke, soms schrijnende vraag naar de aard van het kunstobject. Hij dringt zich onvermijdelijk aan je op: Waar kijk je naar?
Tekst door Ilse van Rijn