In-between Things
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
12 juni - 8 augustus 2010
smba-newsletter-116.pdf (551 Kb)
Opening: zaterdag 12 juni van 17:00 tot 19:00 uur.
Deze zomer presenteert het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam de groepstentoonstelling ‘In-between Things’. De titel speelt in op het karakter van de bijeengebrachte werken, vooral sculpturen, waarin uiteenlopende gevonden materialen en verschillende praktijken met elkaar zijn vermengd. Bovendien hebben deze werken een interesse gemeen in interculturele relaties en de politieke aard daarvan. Grofweg stelt ‘In-between Things’ het thema van globalisering en haar relatie tot de hedendaagse kunst aan de orde.
Het zijn niet de veelbesproken (en bekritiseerde) economische aspecten van globalisering die in de tentoonstelling ‘In-between Things’ centraal staan, maar het effect van globalisering op de kunstproductie en haar theoretische kaders. De vermenging van verschillende culturen wordt vaak met de term hybriditeit in verbinding gebracht. Hybriditeit betekent in principe de vermenging van heterogene materialen, organismen en praktijken. Maar met de komst van het postkoloniaal discours verloor de term hybriditeit zijn politieke onschuld.
De werken in ‘In-between Things’ tonen alle op eigen wijze interculturele aspecten. Huma Bhabha (PK, 1962) hergebruikt de vormentaal van kunst uit verre verledens, een taal die archaïsch aandoet maar tegelijk zeer hedendaags is doordat ze berust op materialen van deze tijd. Een dergelijke aanpak is te herkennen in het werk van Daniel Spoerri (RO, 1930), die door verwijzingen naar oude mythes de geloofwaardigheid van kunsthistorische kennis aan de kaak stelt en deze tegelijkertijd in relatie brengt met machtsstructuren. Het filmwerk van Clemens von Wedemeyer (DE, 1974) in de tentoonstelling mengt zich in de discussie over de authenticiteit van antropologische kennis. Papa Adama (BF, 1980) gaat de afkeurende blik op het ‘typisch’ Afrikaanse hergebruik van afgedankt materiaal tegen. In die zin speelt Adama met de betekenis van het materiaal op een wijze die vergelijkbaar is met wat Jimmie Durham (US, 1940) met ‘typisch’ Indiaanse dingen deed. Aan ‘In-between Things’ is een werk van Durham toegevoegd dat exemplarisch is voor zijn praktijk in de jaren tachtig. In de foto’s van George Osodi (NG, 1974) vermengen aspecten van traditionele Afrikaanse cultuur met modernistische artefacten gestuurd door een ingenieuze cameravoering.
Een belangrijke vraag die de tentoonstelling oproept is of een tijdloze, pure cultuur, als zodanig verbonden aan een bepaalde locatie, überhaupt wel kan bestaan. Het werk van de kunstenaars vertegenwoordigd in ‘In-between Things’ geeft daarop een negatief antwoord. In het kader van de tentoonstelling wordt een nieuwsbrief gepubliceerd met een essay waarin het begrip hybriditeit onderzocht en gerelateerd wordt aan de tentoongestelde werken.
De kunstenaars:
Papa Adama (Adama Koudougou Sawadogo), geb. 1980 in Ouagadougou, Burkina Faso. Woont en werkt in Amsterdam.
Huma Bhabha, geb. 1962 in Karachi, Pakistan. Woont en werkt in Poughkeepsie, New York.
Jimmie Durham, geb. 1940 in Washington, Arkansas, Verenigde Staten. Woont en werkt in Berlijn en Rome.
George Osodi, geb. 1974 in Lagos, Nigeria. Werkt in Londen en Lagos.
Daniel Spoerri, geb. 1930 in Galati, Roemenië. Woont en werkt in Toscane, Italië.
Clemens von Wedemeyer, geb. 1974 in Göttingen, Duitsland. Woont en werkt in Berlijn.
Bij de tentoonstelling in SMBA verschijnt de gratis SMBA Nieuwsbrief Nr. 116 (NL/EN) met een essay geschreven door Kerstin Winking, de curator van ‘In-between Things’.
Met dank aan:
Grimm Fine Art, Amsterdam
Salon 94, New York
M HKA, Antwerpen
Voor meer informatie zie SMBA Nieuwsbrief 116