I would prefer not to

smba-nieuwsbrief-136.pdf (335 Kb)

18 april – 8 juni 2014

Opening: vrijdag 18 april, 17:00 – 19:00 uur

Céline Berger, Etcetera…, Dora Garcia, Goldex Poldex, Jos de Gruyter en Harald Thys, Stefan Müller, Mladen Stilinovi?

Curatoren: Stefanie Humbert en Stephanie Noach

De groepstentoonstelling ‘I would prefer not to’ omhelst het belang van luiheid en werken voor de kunst. De versmelting van werk en ontspanning door de social media en de onmogelijkheid om aan het wereldwijde netwerk van kapitaalproductie te ontsnappen, dwingt kunstenaars om hun positie ten opzichte van hun werk te heroverwegen. ‘I would prefer not to’ gaat in op de mogelijkheden om af te zien van permanente beschikbaarheid in onze samenleving – en toont dat een dergelijke afwijzing toch vruchtbaar kan zijn. De betrokken kunstenaars creëren alternatieve levensstrategieën, zoals crypto-currencies om te investeren in culturele infrastructuur, of nemen de optie van acceptatie als het artistieke proces stagneert, serieus. Uiteindelijk is de tentoonstelling een reflectie op het nietsdoen als een bron voor creativiteit.

‘I would prefer not to’ is onderdeel van het curatoriële programma ‘followup’ van studio- en expositieruimte Schloss Ringenberg in Hamminkeln, Duitsland.





De deelnemende kunstenaars tarten de tautologie dat een kunstwerk altijd de vrucht van arbeid is door verschillende methodes van niet-werken in hun kunstwerk op te nemen. Voor het collectief Etcetera… is niet-werken een uitgelezen kans voor een luiermoment in een installatie met hangmatten, zodat het uitgestelde werk even vergeten kan worden. Mladen Stilinovi?’s bijdrage ziet eruit als een prikbord zonder notities; de logica van het systeem is ondermijnd omdat alle memo’s op dit bord leeg zijn. Tijdens de opening van de tentoonstelling op vrijdag 18 april zal Dora Garcia’s The Artist Without Works (A Guided Tour Around Nothing) worden uitgevoerd. De performance laveert tussen falen en non-conformisme, want er is geen werk te zien bij deze rondleiding. De zeven artistieke benaderingen tot werken op de expositie onderzoeken vanuit een persoonlijk perspectief de stand van zaken in de kunst omtrent werk. Ze dragen bij aan de overtuiging dat recreatie en vrije tijd voor een grotere onafhankelijkheid en dus vrijere gedachten zorgen, en daarmee de kwaliteit van leven bevorderen. Al met al nemen luiheid en werkweigering hier de gedaante aan van verzet en protest.

De tentoonstelling biedt ruimte om de figuur van de kunstenaar te overdenken, wiens beroep in het bijzonder altijd al een mix is geweest van leven en werk. Echter, de carrière van kunstenaar – door sommigen omschreven als cultureel producent – is tegenwoordig makkelijker te vergelijken met die van andere arbeiders, gezien het feit dat het digitale en reële sociale leven volledig worden gedomineerd door economische mechanismen, die zelfs kapitaal produceren op basis van ieders persoonlijke voorkeuren. Een verzet tegen constante productiviteit is ook een verzet tegen de onderwerping aan de huidige economische orde die het leven van de kunstenaar en ieder ander bepaalt. Misschien is er een groeiende behoefte van kunstenaars om de mechanismen te weerstaan die speculeren met de financiële in plaats van de artistieke waarden. In ieder geval is de drijfveer om te reflecteren op de veranderende status van het kunstwerk toegenomen. Luiheid en niet-werken zijn artistieke methoden om de handelswaarde van kunstwerken te betwisten, zeker nu kunstwereld steeds meer in de greep komt van financiële belangen en netwerken deel wordt van mondiaal competitief en marktgericht denken. ‘I would prefer not to’ biedt artistieke invalshoeken op deze thema’s en neemt afstand van constante productiviteit om zo, paradoxaal genoeg, verbetering te bewerkstelligen.

______________________________________

De tentoonstelling is onderdeel van het curatoriële programma followup, een project van Schloss Ringenberg. Het doel van dit project is om praktijkgerichte jonge curatoren en kunstenaars te ondersteunen in samenwerking met Duitse en Nederlandse culturele initiatieven, waaronder Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.

Bij ‘I would prefer not to’ verschijnt SMBA Nieuwsbrief nr. 136 met een introductie van Stefanie Humbert en Stephanie Noach. Deze nieuwsbrief is tweetalig Nederlands/Engels en gratis verkrijgbaar bij de tentoonstelling, en online op deze website.

______________________________________

Stefanie Humbert (1978, Passau, Duitsland) is onafhankelijk curator, schrijver en filmmaker. Ze studeerde beeldende kunst, Critical Writing en Curatorial Studies. Humbert was eerder werkzaam bij Museum Folkwang, Oldenburger Kunstverein en Theater am Turm. Momenteel is ze curator-in-residence by Schloss Ringenberg.

Stephanie Noach (1986, Amsterdam, Nederland) is curator en schrijver. Ze heeft gewerkt als onafhankelijk curator aan pop-up performatieve presentaties in New York en voor de Havana Biënnale. Momenteel is ze curator-in-residence bij Schloss Ringenberg.

______________________________________

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:

Verbands-Sparkasse Wesel; Sparkassen-Kulturstiftung Rheinland; Königreich der Niederlande; Stadt Hamminkeln; Mondriaan Fund; Kunststiftung NRW; Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen.

[Afbeelding: Céline Berger, Mission, 2012. Courtesy of the artist.]