BELL invites

smba-newsletter-145.pdf (266 Kb)

30 januari t/m 19 maart 2016

Opening: vrijdag 29 januari om 17.00 uur
Jam: zaterdag 19 maart om 19.00 uur

Gastcurator: Vivian Ziherl

Met werk van: Richard Bell, Emory Douglas, Brian Elstak, Hosselaer (Farida Sedoc), Quinsy Gario, Ritzah Statia, 020 Crew

Co-curator: Aruna Vermeulen (HipHopHuis)
In samenwerking met de University of Colour

Toen Richard Bell, één van de meest gerenommeerde en uitdagende kunstenaars in Australië, de kans kreeg om in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam aan de slag te gaan, nodigde hij meteen een aantal anderen uit om mee te doen. Het resultaat is een tentoonstelling met Bells langdurige samenwerkingspartner Emory Douglas (voormalig minister van Cultuur voor de Black Panther Party). Ook zal een groep kunstenaars uit Nederland deelnemen aan de tentoonstelling. Zij zijn aangedragen door Aruna Vermeulen, directeur van het HipHopHuis in Rotterdam. Onder hen bevinden zich schilder Brian Elstak, ontwerper Farida Sedoc (Hosselaer), en dansers Ritzah Statia en 020 Crew.





De tentoonstelling in SMBA wordt een plek voor participatie waar collectieve muurschilderingen, discussiegroepen, dansinterventies en DJ-sessies plaats zullen vinden tijdens de opening en de finissage van het project. Het project is tevens een samenwerking met de University of Colour, een studenteninitiatief gewijd aan ‘dekolonisatie van de Universiteit’ dat ontstond uit de Maagdenhuisbezetting van de Universiteit van Amsterdam in 2015.

Bells kunst is voorafgegaan door zijn activiteiten binnen de Black Power en Aboriginal Rights-beweging in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Zijn zelfconstructie als kunstenaar maakt deel uit van een langdurige strijd voor culturele soevereiniteit. Bells doeken, performancevideo’s en zijn publieke personae zoeken de grenzen op van wat gezien, gedacht en gezegd kan worden. Zijn werk is gewijd aan het scheppen van een rebels beeld, zowel in verf als in real-time.

BELL invites omvat een tentoonstelling en een symposium en richt zich op twee uiterst actuele kwesties binnen musea en kunstinstituten in Europa: 1) de plek van performance binnen kunstinstituten, en 2) de plek van kunstinstituten op het gebied van ‘het globale’.

Binnen de tentoonstelling in SMBA bevraagt Bell welke performancegeschiedenissen zijn opgenomen in de kunstgeschiedenis, en wiens performance daadwerkelijk wordt begrepen als ‘performance’. Om dit te kunnen doen, opent Bell met de propositie dat The Aboriginal Tent Embassy—gelanceerd met een straattheateract door activisten in 1972—in feite het belangrijkste performancekunstwerk in de geschiedenis van Australië is. Gezien de blijvende relevantie en presentatie van het Tent Embassy-netwerk meer dan 50 jaar later, lijkt Bell met deze uitspraak een krachtig statement te maken.

Bell vertrekt vanuit deze specifieke geschiedenis om het sociale karakter van de muurschildering, de rol van het zwarte t-shirt als publieke provocatie en de zelfpositionering van zwarte kunstenaars op televisie en video onder de aandacht te brengen als een vergeten performancetraditie.

-----------------------------------------------

Evenementen

Op 6 februari zal een symposium plaatsvinden in het auditorium van het Stedelijk Museum. Aan de hand van lezingen, performances en dialogen zal de betekenis van het ‘globale museum’ voor een stad als Amsterdam worden onderzocht. Meer informatie en tickets klik hier.

-----------------------------------------------

Bij BELL invites verschijnt SMBA Nieuwsbrief nr. 145 met daarin een introductie door gastcurator Vivian Ziherl en een essay door Dr. Gary Foley. Deze nieuwsbrief is tweetalig (Nederlands/Engels) en gratis verkrijgbaar bij de tentoonstelling, en als PDF op de website.

-----------------------------------------------

Richard Bell (1953, Charleville, Queensland AUS) is een Australische kunstenaar en politiek activist. Hij is een van de oprichters van proppaNOW, een Aboriginal kunstcollectief in Brisbane. Bells werk kwam in de schijnwerpers te staan toen zijn schilderij Scientia E Metaphysica (Bell’s Theorem) in 2003 de Telstra National Aboriginal & Torres Strait Islander Art Award won met het statement “Aboriginal Art, It’s a White Thing”. Het werk van Bell is op grote schaal tentoongesteld in Australië en op internationaal niveau, en hij hostte de tv-serie ‘Colour Theory’.

Emory Douglas (1943, Grand Rapids, Michigan US) was de Revolutionaire Kunstenaar en Minister van Cultuur voor de Black Panther Party van 1967 tot het einde van de partij in 1982. Emory’s kunst en ontwerpen vormden een herkenbare stijl voor sociale gelijkheid gedurende dit tijdperk. Emory’s revolutionaire kunst staat nog steeds in het teken van de grensoverschrijdende strijd tegen sociale ongelijkheid.

Brian Elstak (1980, Zaandam) is kunstenaar en art director met wortels in de hiphop, theater en kunstwereld. Hij is illustrator, schilder en verbinder tussen verschillende creatieven en verhalenvertellers. Elstak is ook onderdeel van het kunstcollectief LFMC en heeft een eigen radioshow. Hij woont en werkt in Zaanstad.

Quinsy Gario (1984, Cur/SXM/NL) is een award-winnende performance-dichter en kunstenaar. Zijn bekendste werk Zwarte Piet Is Racisme bekritiseerde de algemene kennis van de racistische figuur Zwarte Piet, evenals de institutionele steun hiervoor. Tegenwoordig richt hij zich op staatsbescherming van gemarginaliseerden en politiek verzet als performancekunst. Quinsy volgt de het masterprogramma Artistic Research aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Imara Limon (1988, Leiden) is studio- en productiemanager voor Frontier Imaginaries opgericht door Vivian Ziherl. Imara woont en werkt in Amsterdam en onderzoekt de culturele nalatenschap van het koloniaal museum. Zij is voormalig hoofdredacteur van Simulacrum en was deel van het New World Summit-team, opgericht door kunstenaar Jonas Staal.

Farida Sedoc is kunstenaar en oprichter van HOSSELAER, een textielstudio in Amsterdam geïnspireerd door grootstedelijke cultuur waar identiteit een steeds terugkomend onderwerp is in haar werk. Kleurrijke, grafische, verhalende prints gecombineerd met klassieke applicaties toegepast op tshirts, truien en textiel. Met als doel artistieke en commerciële samenwerkingsverbanden met geestverwanten tot stand te brengen.

University of Colour (UoC) is een studenteninitiatief voor ‘dekolonisatie van de Universiteit’ dat ontstond uit de grote bezetting van het Maagdenhuis van de Universiteit van Amsterdam in 2015. Het UoC-collectief streeft ernaar een evenwichtigere universiteit te creëren op een curriculair en demografisch niveau, die ook niet-Eurocentrische perspectieven en ideeën omvat.

Aruna Vermeulen is mede-oprichter en directeur van het HipHopHuis in Rotterdam. Het HipHopHuis is een centrum om hiphop cultuur te beleven en ontwikkelen. Activiteiten van het HipHopHuis zijn georganiseerd volgens het bottum-up principe, en het centrum is gericht op zowel beginners als professionals.

Vivian Ziherl (1982, Brisbane, AUS) is een critica en curator en woont en werkt in Amsterdam. In 2015 richtte Vivian het multi-platform project Frontier Imaginaries op, middels het IMA Curatorial Fellowship. Ziherl heeft projecten samengesteld met het Stedelijk Museum Amsterdam, het Witte de With centrum voor hedendaagse kunst Rotterdam, en OCAT Shenzhen.

020 Crew is een collectief van bboys/Hiphop dansers en creatieven uit Amsterdam. 020 Crew is een platform dat werd opgericht om bboys en bgirls uit Amsterdam te verenigen onder het motto ‘United we stand divided we fall’. Met 020 Crew presenteren we de Amsterdamse Break gemeenschap zowel nationaal als internationaal. 020 Crew voorziet op diverse vlakken in entertainment in de vorm van dans en muziek. Battles, theater, live shows, evenementen en workshops vormen hun belangrijkste activiteiten.

-----------------------------------------------

BELL invites wordt genereus ondersteund door het Australia Council for the Arts en het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst). Met dank aan Milani Gallery, Brisbane.