A Festival of Choices - Sandberg Instituut
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
17 t/m 21 juni 2015
Opening: woensdag 17 juni, 18:00-21:00 uur
Met: Kent Chan, Yazan Khalili, Gerard Ortin
Stedelijk Museum Bureau Amsterdam welcomes Kent Chan, Yazan Khalili and Gerard Ortín during A Festival of Choices, initiated by the Master of Fine Arts program of the Sandberg Institute, as part of their graduation. Each in their own way, the three artists have explored the connection between aesthetic experience, fiction, and the perception of landscapes and environments. With rich visual and conceptual resources, their works draw upon cinematic language but follow their own storyline as they shatter narratives into images or the other way around. Their videos and photography demonstrate that the perception of natural, man-made and fictional spaces is highly ambiguous and subjective, as its meaning can easily be altered.
A Festival of Choices emphasizes the relationships and choices made by the graduating students among the diverse institutions and organizations in the cultural landscape of Amsterdam. For other presentations and locations, please consult the website www.festivalofchoices.nl.
Kent Chan laat een nieuwe serie werk zien, getiteld Fictions, waarin hij poogt kunstwerken binnen fictie te situeren. Fictions bestaat uit een serie episodische films getiteld de Sandberg Series, waarin gekeken wordt naar de geheimzinnige relatie tussen kunstenaars en kunstwerken, en kunstwerken en onze wereld. De serie die zich afspeelt in het instituut dat zijn naam draagt – het Sandberg Instituut – is een poging om de mythe van de raadselachtige figuur en pionier op het gebied van conservatorschap Willem Sandberg te herinneren.
Yazan Khalili installeert zijn nieuwe werk Blindness of Love. Dit werk bestaat uit een serie werken waarin liefde, pijn, en de materialiteit van het beeld samenkomen door middel van de activiteit van het turen over het landschap, waardoor verhalen gecreëerd worden die het beeld van afwezigheid en verdwijning tot stand brengen en culmineren in de vraag: hoe beschouwt men zijn/haar eigen pijn?
Gerard Ortín onderzoekt landschap door middel van twee specifieke motieven: grotten en watervallen. Ortín gebruikt grotten om de constructie van landschappen met beelden te onderzoeken. Door gebruik te maken van oefeningen voor beeldherkenning zien we de grotten als onstabiele objecten die te verbinden zijn met variabele associaties projecties dat hun culturele karakter bevestigd. Watervallen fungeren als mentale beelden, als cineastische entiteiten – zowel statisch als in beweging. In plaats van te functioneren als typologieën of als metaforische landschappen, worden deze twee motieven structuren om natuur van overtollige elementen te ontdoen.