Time, Trade & Travel - Lezing, interviews en rondleidingen
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
Zondag, 30 september 2012
Lezing door Rhoda Woets
Zondag, 7 oktober 2012
Interview met Katarina Zdjelar door Maria Hlavajova
Zondag, 21 oktober 2012
Interview met Zachary Formwalt door Sven Lütticken
Alle lezingen/interviews starten om 17:00
Voorafgaand een rondleiding door de tentoonstelling om 16:00
Voertaal: Engels
Gratis toegang, reserveringen: mail@smba.nl
Stedelijk Museum Bureau Amsterdam presenteert een programma met evenementen in het kader van de tentoonstelling Time, Trade & Travel. Rondleidingen door SMBA medewerkers, een lezing en twee kunstenaarsgesprekken belichten de achtergrond van de tentoonstelling en afzonderlijke werken hierin op drie zondagmiddagen.
Zondag 30 september: Rhoda Woets
Cultureel antropoloog Rhoda Woets geeft een lezing over de categorie van hedendaagse Ghanese kunst en haar ontstaan in het koloniale tijdperk. Eindelijk krijgen kunstenaars die leven en werken in Afrika en in de diaspora erkenning en aandacht in een wereld met groeiende mondiale netwerken. Er is echter to dusver weinig geschreven over de vorming van moderne kunst in specifiek Afrikaanse landen. Woets beargumenteert dat kunst in Ghana al mondiaal werd lang voordat de zogeheten ‘global turn’ een concept werd voor kunsthistorici in de jaren negentig van de vorige eeuw. Moderne kunst in Ghana ontstond in een artistieke context met primitivisme en Panafrikanisme als cruciale elementen. Huidige kunstpraktijken zijn nog steeds beïnvloed door een specifiek begrip van wat Ghanese kunst en cultuur is, maar de oude raamwerken worden ook bevraagd en op nieuwe manieren ingezet. Woets zal verschillende kunstenaars bespreken in relatie tot discussies over de definities van hedendaagse Ghanese kunst. Ze zal de rijkdom, inventiviteit en diversiteit van de hedendaagse kunst in het huidige Ghana laten zien.
Aan het interview gaat een rondleiding door de tentoonstelling Time, Trade & Travel vooraf, onder leiding van Joram Kraaijeveld, curator assistent bij SMBA.
Zondag 7 oktober: Interview met Katarina Zdjelar door Maria Hlavajova
In een publiek interview gaat Zdjelar in op haar video My lifetime (Malaika) die ze eerder dit jaar tijdens haar verblijf in Ghana heeft gemaakt. De korte film gaat over de paradoxale status van het Ghanese nationale symfonieorkest. Want de Westerse muzikale traditie is nooit volledig opgenomen in Ghana. Het nationale symfonieorkest, opgericht in 1957, maakte deel uit van nieuwe culturele structuren geïntroduceerd door de overheid om nationaal bewustzijn te stimuleren en de overgang van koloniaal bewind naar onafhankelijkheid te markeren. Omdat het onderdeel uitmaakt van deze politieke en culturele erfenis van oprichter Kwame Nkrumah, is het nationale orkest vandaag de dag een instituut dat niet zonder slag of stoot opgeheven kan worden. Tegelijkertijd is het te onbeduidend in het huidige Ghana om het financieel te onderhouden, waardoor het bestaan van orkest ambigu is. Het interview met Zdjelar gaat in op de manier waarop haar film van het orkest een gecompliceerde stand van zaken laat zien, zoals de grootse ideeën en processen van de nationale staat gecreëerd door individuen. In My lifetime (Malaika) en in andere werken gebruikt Zdjelar de camera vaak om sprekende, acterende of spelende lichamen van dichtbij te observeren. Door deze gerichte blik op het handelende lichaam laat Zdjelar zien dat het spreken van een taal of het gebruiken van een instrument geladen is met sociale en culturele codes. De implicaties daarvan haalt ze naar voren. In het interview zal deze interesse in de normaliserende uitwerkingen van taal en de effecten op het menselijke lichaam besproken worden.
Aan de lezing gaat een rondleiding door de tentoonstelling Time, Trade & Travel vooraf onder leiding van Kerstin Winking, assistent curator bij SMBA.
Zondag 21 oktober: Interview met Zachary Formwalt door Sven Lütticken
Op de allerlaatste dag van Time, Trade & Travel in SMBA wordt Zachary Formwalt geïnterviewd door kunstcriticus Sven L?tticken. Aan bod komen Formwalts uitgangspunten voor zijn onderzoek in Ghana en de film A Projective Geometry als resultaat daarvan. Dit werk haalt de geschiedenis naar boven van een spoorlijn in Ghana die eind negentiende eeuw door de Britten is aangelegd voor het transport van goud uit de inlandse mijnen. De video onderzoekt de specifieke geografische visie en fenomenologische ervaring die gemoeid zijn met deze manier van transport, een uitvloeisel en instrument van het Britse kolonialisme. Door het materiële resultaat van het economische en sociale proces visueel vast te leggen, geeft Formwalt de gelegenheid te achterhalen hoe de bouw van de spoorlijn aangedreven werd door kapitaalaccumulatie. Zoals in zijn andere werken brengt hij zijn methode van onderzoek, video en fotografie in een opmerkelijke verbinding met economische fenomenen en processen die zijn onderwerp van onderzoek vormen. Formwalts films zijn vaak een uitwerking van de metaforen die economische processen verhelderen en verbeelden. In het interview zal Formwalt deze relatie tussen uitdrukkingen uit de economische sfeer en de methode en het onderzoek van zijn films nader toelichten. Daarnaast zal de Marxistische achtergrond van Formwalts werken belicht worden door Lütticken, alsook zijn interesse in het vraagstuk hoe economische processen, die vaak abstract en immaterieel zijn, te visualiseren.
Aan de lezing gaat een rondleiding door de tentoonstelling Time, Trade & Travel vooraf, onder leiding van Jelle Bouwhuis, hoofd van SMBA.
Rhoda Woets is een cultureel antropoloog die in 2011 haar PhD onderzoek getiteld “What is this?” Framing Ghanaian art from the colonial encounter to the present verdedigde. In haar huidige postdoctorale onderzoek aan de Vrije Universiteit analyseert zij de circulatie en toe-eigening van de massageproduceerde en handgeschilderde Jezus-figuren in stedelijk Ghana. Eén van haar recente publicaties is ‘Formally or informally trained: the clash over defining contemporary African art‘ in ArtFocus (2010, nr. 3).
Katarina Zdjelar woont en werkt in Rotterdam, waar ze studeerde aan het Piet Zwart Instituut van 2004 tot 2006. In 2012 en 2011 was ze resident aan de Rijksakademie in Amsterdam. Ze heeft verschillende solotentoonstellingen gehad in onder andere TENT, Rotterdam (2009) en Centre d’Art Contemporain, Fribourg (2010). In het Servische Paviljoen van de 53e Biënnale van Venetië had ze de tentoonstelling ‘But if you take my voice, what will be left to me?’ (2009).
Maria Hlavajova is sinds 2000 artistiek directeur van BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht. In 2011 organiseerde Hlavajova het project van het Roma paviljoen in het kader van de 54e Biënnale van Venetië getiteld ´Call the Witness´. In 2007 was ze de curator van het project ´Citizens and Subjects´ voor het Nederlands paviljoen op de 52e Biënnale van Venetië. Eerder was ze werkzaam bij het Center for Curatorial Studies, Bard College, New York (1998–2002), co-curator van Manifesta 3, Ljubljana (2000), en directeur van het Soros Center for Contemporary Arts in Bratislava (1994–1999).
Zachary Formwalt studeerde aan de School of the Art Institute of Chicago en Northwestern University in Evanston Illinois. In 2008 en 2009 was hij resident aan de Rijksakademie in Amsterdam. Hij had onder meer solotentoonstellingen in ‘The Form of Practical Memory’ in de Kunsthalle in Basel (2009), ‘Future Park II – Reproduction Direct from Nature’ in Casco in Utrecht (2010), en ‘Zachary Formwalt’ in ar/ge kunst Galerie Museum, Bolzano (2011).
Sven Lütticken is kunsthistoricus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij schrijft regelmatig voor catalogi en kunsttijdschriften zoals Artforum, New Left Review, Afterimage en Texte zur Kunst. Hij is auteur van Geheime publiciteit: essays over hedendaagse kunst (2005) en Idols of the Market: Modern Iconoclasm and the Fundamentalist Spectacle (2009). Lütticken was curator van de groepstentoonstellingen ‘Life, Once More: Forms of Reenactment in Contemporary Art’ in Witte de With in Rotterdam (2005) en ‘The Art of Iconoclasm’ in BAK, Utrecht (2009).
Aukje Koks in Kunstuur
Aanstaande zaterdag 29 september zendt de AVRO in het programma Kunstuur een item uit over Aukje Koks om 17:00 uur op Nederland 2. De uitzending zal ook in zijn geheel terug te zien zijn hier.
Time, Trade & Travel is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, HIVOS en SNS REAAL Fonds.