Play SMBA 2: Antidotes to Oblivion
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
Donderdag 21 april, 19.00 – 21.00 uur
Donderdag 21 april presenteert SMBA in de reeks Play SMBA een programma van kunstenaarsfilms uit Chili, samengesteld door Madelon van Schie en Soledad García Saavedra. Het event is een uitvloeisel van de vele onderzoeken die zijn gedaan in het kader van SMBA's Global Collaborations project en de hiermee samenhangende interesse voor regiospecifieke benaderingen van de rijke collectie van het Stedelijk, die vele verrassingen oplevert.
De opkomst van videokunst in Chili in de jaren ’80 van de vorige eeuw viel samen met de militaire dictatuur die het land van 1973 tot 1990 in zijn greep hield. Kunstenaars ontwikkelden strategieën van verhulde kritiek en door gebruik te maken van de esthetiek van camouflage wisten zij weerstand te bieden aan de onderdrukking door censuur. Met kortstondige acties en evenementen versloegen zij de stilte en vergetelheid. Het bewegend beeld werd een middel om de sociale en politieke realiteiten van Chili te onthullen, en dus een vorm van activisme die in staat was uitlatingen te communiceren die eigenlijk verboden waren tijdens de dictatuur. Alhoewel ook subtielere strategieën werden ingezet tijdens de overgang naar democratie in de jaren 1990, bleef de Chileense videokunst volhardend in haar strijd om sociaal-politieke kwesties te onthullen en te veroordelen.
Play SMBA 2: Antidotes to Oblivion. Artistic practices in the moving image in Chile onderzoekt hoe kunstenaars in Chili weerstand bieden aan vergetelheid door de toeschouwer te herinneren aan conflicten uit het heden en verleden. In veel gevallen wordt daarbij een prominente plek gegeven aan het lichaam en de openbare ruimte van Santiago de Chile.
Dit programma neemt de video’s Popsicles (1984) van Gloria Camiruaga (1941-2006) en Ay de los vencidos! (1985) van Lotty Rosenfeld (1943) als vertrekpunt. Beide videowerken werden aangekocht door het Stedelijk Museum in de jaren ’80 van de vorige eeuw maar zijn sindsdien onderbelicht gebleven. Via een traject dat video’s van het kunstenaarscollectief C.A.D.A (1979) en Eugenio Dittborn (1943) omvat, gemaakt ten tijde van de militaire onderdrukking, en werken die zijn gemaakt door Guillermo Cifuentes (1968-2007), Claudia del Fierro (1974) en Enrique Ramírez (1979) in het tijdperk ná de dictatuur, wordt een aantal terugkerende motieven aan het licht gebracht die zijn ingezet in de strijd tegen de staat van vergetelheid.
------------------------------------------
Soledad García Saavedra (1980) is kunsthistorica (Universidad de Chile) en curator (MFA in Curating, Goldsmiths College). Sinds 2010 is zij curator-coordinator van het Visual Arts Centre of Documentation of the Cultural Centre Palacio Le Moneda in Santiago de Chile. Ze is editor van de boeken Magic Block, Errant Bodies Press, 2015; Essays on Visual Arts. Practices and discourses in the 70s and 80s in Chile, Vol. I –IV, LOM, 2011-2015 (Spaans); Adam’s apple van Paz Errázuriz, FAMA, 2014.
Madelon van Schie (1982) is kunsthistorica en werkt momenteel aan een project met kunstenaars Rita Ponce de León en Joëlle Gruenberg en aan een tentoonstelling met kunstenaar Oscar Pabón in Museo de Arte Contemporáneo, Santiago de Chile. Ze heeft een Master Kunstgeschiedenis (Universiteit van Leiden, Universidad del Salvador in Buenos Aires en VU Amsterdam) en een Research Master in Latin American Studies (Universiteit van Amsterdam).
------------------------------------------
Het programma is het resultaat van een samenwerking tussen het Stedelijk Museum en het Visual Arts Centre of Documentation in Santiage de Chile.
------------------------------------------
Afbeelding: Popsicles, Gloria Camiruaga, 1984, Film Still