Sema Bekirovic<br>Boekpresentatie
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
21 februari 2007
helen-westgeest.pdf (56 Kb)
Boekpresentatie m.m.v. Kees Moeliker
Helen Westgeest – lezing ‘De interactie tussen fotografietheorie en de hedendaagse fotografiepraktijk’
In het kader van de tentoonstelling Capricious in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam presenteert Sema Bekirovic haar fotoboek Koet, dat recent is verschenen bij Veenman Uitgevers. De presentatie wordt ingeleid door Kees Moeliker, conservator van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Vooafgaand geeft kunsthistorica Helen Westgeest een lezing waarin zij reflecteert op theoretische posities in de fotografie.
Sema Bekirovic legt zich in haar foto’s toe op de confrontatie tussen natuur en cultuur, die zich het sterkst manifesteert in stedelijk gebied. Voor Koet volgde zij een paar maanden lang een meerkoetenpaar bij het bouwen en in stand houden van een nest in Amsterdam. Dit proces trachtte zij te beïnvloeden door de beesten te ‘voeden’ met onder meer opzichtige prullaria, stukjes celluloidfilm en uit (kunst)tijdschriften geknipte foto’s. De beesten verwerken die spullen daadwerkelijk in hun nest. Op hun manier kanaliseren zij het begrip ‘beeldcultuur’ door hernieuwde betekenis te geven aan allerlei zaken die in eerste instantie tot het persoonlijke bezit behoorden van de fotograaf, die daar een totaal andere waarde aan hechtte.
Het boekje wordt geïntroduceerd door Kees Moeliker. Voor zijn wetenschappelijke publicatie over het eerste geval van homoseksuele necrofilie bij de wilde eend ontving hij in 2003 de Ig Nobel prijs. Sindsdien is hij vraagbaak op het gebied van vreemd vogelgedrag en European Bureau Chief van Improbable Research, de internationale organisatie die jaarlijks de Ig Nobel prijzen uitreikt en blogt op www.improbable.com
Lezing Helen Westgeest
Theorieën over fotografie en over de mediadisciplines lijken meer inzicht te geven over hedendaagse fotografie. Maar in feite gaat het om een wederkerig proces: de theorie geeft meer inzicht in fotografie en de praktijk van de fotografie kan tot nieuwe theorievorming leiden. Actueel is de vraag of fotografie een hybride of juist meer kameleontisch karakter heeft aangezien zij deel kan uitmaken van zeer uiteenlopende media, bijvoorbeeld in combinatie met tekst, met schilderkunst, in installaties of als dia in video-installaties, digitale foto’s in computerkunst, etc. Is het mediumspecifieke van de fotografie te definiëren of is er geen enkele sprake van eenduidigheid?
In haar lezing zal Helen Westgeest recente fotografietheorieën bespreken en ingaan op het belang van de interactie tussen theorie en praktijk (lezing in het Engels).
Helen Westgeest is Universitair docent kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden en freelance tentoonstellingsmaker.