Rafael Rozendaal

muchbetterthanthis

28 april 2006

Rafael Rozendaal heeft speciaal voor de panoramavideoschermen van club_restaurant 11 een nieuwe animatie gemaakt. Zoals al zijn internetwerk is ook voor deze animatie gebruik gemaakt van het programma Flash.







Flash is voor Rozendaal (1980) wat olieverf is voor de kunstschilder. Net als verf en schildersdoek hebben ook Flash en het computerscherm bepaalde beperkingen, maar binnen die grenzen zijn er oneindig veel mogelijkheden. Bovendien is veel van Rozendaals werk speciaal voor internet gemaakt en dus voor een breder want wereldwijd publiek toegankelijk. ‘Ik ken veel kunstenaars en ontwerpers voor wie de computer niet meer is dan een gereedschap. Maar mijn computer is een ruimte, een wereld, een landschap. In het venster van een browser zie je meer dan door een echt raam’. En, in verhouding tot schilderijen aan de muur van een museum: ‘Je kunt je niet verdiepen in een kunstwerk als kinderen en toeristen er door heen schreeuwen. Het web is het meest intieme platform voor kunst tot nu toe’. Rozendaals werk is voornamelijk te vinden op internet, op www.newrafael.com. Daarnaast maakt hij met vergelijkbare animaties environments waarin mensen zich kunnen verliezen, bijvoorbeeld door net als in 11 de animaties op grote schermen rondom te projecteren.

Ondanks het web als podium laat Rozendaal zich wel degelijk inspireren door de grote schilders uit het recente verleden, zoals Magritte, wiens werk zich kenmerkt door duidelijke beeldtaal met een vleug humor, en natuurlijk door de Pop Art van Roy Lichtenstein die zijn voorstellingen en heldere kleuren ontleent aan onder meer stripboeken. Het werk dat Rozendaal voor 11 heeft gemaakt, in opdracht van de Stichting POSTivisme en voorgedragen door het Stedelijk Museum, lijkt speciaal te zijn georiënteerd op een belangrijk stuk uit de collectie van het museum: de grote, kleurrijke papiercollage van Henri Mattisse. Rozendaals animatie muchbetterthanthis.com heeft de opvallende, omvangrijke kleurvlakken met diens werk gemeen, zij het dat hij ze in beweging heeft gezet. Het motief van kussende stellen is een meer hedendaagse vertolking van de rustgevende blijmoedigheid die Matisses werk uitstraalt. De animatie is daarnaast van een heldere eenvoud, al kan Flash in dit opzicht net zo weerbarstig zijn als olieverf of gouache.