Cyprien Gaillard in gesprek met Rein Wolfs en filmvertoning

6 januari 2008

17.00 uur

Voertaal: Engels

Reserveren aanbevolen via mail@smba.nl


Bij wijze van afsluiting van de tentoonstelling ?Rosa Barba - They Shine? presenteert de Franse kunstenaar Cyprien Gaillard zijn werk. Hij doet dat tijdens een conversatie met Rein Wolfs, artistiek directeur van Kunsthalle Fridericianum. Gaillard maakt films waarin steden, in het bijzonder buitenwijken, en de natuur centraal staan. Door performance, ensceneringen en intuïtief gemaakte films benadrukt Gaillard de schoonheid van de locaties en bevestigt tegelijkertijd hun sombere connotatie. Naoorlogse stedelijke buitenwijken werden aangelegd met hoopvolle idealen maar vormden vaak de kern van conflicten en criminaliteit. Pas nu hun einde nadert, krijgen zij meer aandacht, ook door kunstenaars.







Het werk van Gaillard (1980) toont invloeden vanuit de Romantiek en Land Art maar roept ook associaties met vandalisme op. In de geëtste serie Belief of Disbelief plaatst hij modernistische flatgebouwen in etsen van 17de-eeuwse Nederlandse landschapsschilders, en zet daarmee een romantisch ideaalbeeld tegenover naoorlogse utopieën. Daarnaast fotografeerde Gaillard met graffiti bewerkte graven in een nieuwbouwwijk in Glasgow en filmde hij hoe een flatgebouw in Queens Court, Toryglen, werd opgeblazen. In de serie Real Remnants of Fictive Wars (2003-2007) laat hij een deken van rook verschillende landschappen bedekken, waaronder Robert Smithson’s Spiral Jetty.

In de film Desniansky Raion (2007), die onlangs werd vertoond tijdens Art Unlimited van Art Basel 2007, komen de buitenwijken Sint Petersburg, Parijs en Kiev samen. In het eerste gedeelte filmt Gaillard vanaf een omliggend gebouw een gang war tussen twee groepen hooligans die zich op georganiseerde wijze door de straten lijken te verplaatsen. Gaillards schokkerige beelden en extreme zoom doen denken aan registraties van een beveiligingscamera. In de buitenwijk van Parijs richt een vrolijke licht- en vuurwerkshow de aandacht op een woningblok. De sfeer slaat om als het gebouw zelf implodeert. In tegenstelling tot de andere buitenwijken straalt Kiev rust uit als Gaillard het bij zonsopgang vanuit een helikopter filmt. De ondergesneeuwde plattenbau-flats staan er sereen bij en doen eerder denken aan Stonehenge dan aan een troosteloze, Oost-Europese buitenwijk.

Gailliards films laten zich vergelijken met die van Rosa Barba en Mark Lewis, die eind november een presentatie gaf in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Elk van hen maakt werk waarin de modernistische architectuur en de daaraan verbonden utopieën centraal staat.

Met dank aan Institut Français des Pays-Bas