Constructed Sceneries - Filmprogramma Scenographies

constructed-sceneries-film-programme.pdf (51 Kb)

14 september - 16 november 2013

Het filmprogramma met de titel Constructed Sceneries onderzoekt de verschillende manieren waarop kunstenaars gebruikmaken van film om de gangbare perspectieven op de publieke omgeving opnieuw te contextualiseren en uit te dagen. De selectie bestaat uit filmprojecten uit het archief van SKOR naast andere videowerken die de grenzen vervagen tussen ‘natuurlijke’ landschappen, stedelijke contexten, geënsceneerde omgevingen en imaginaire terreinen. Elke video maakt gebruik van de aan film en andere filmische instrumenten inherente fictieve aspecten – zoals een voice-over, regisseren, beeldcompositie – om de vorming van ‘plaats’ en de mechanismen die zulke constructies mogelijk maken, te ontcijferen. Het programma raakt de grond aan van twee gebieden waar SKOR over de afgelopen jaren haar activiteiten hield: de stad en het platteland. Tegelijkertijd wil het programma het belang onderstrepen van de verschillende gezichtspunten – zoals de toeschouwer, de inwoner, de bezoeker – in de presentatie van het onderscheid in deze verschillende gebieden.

De filmische lens verschuift de aandacht tussen de verschillende ‘voorgronden’ en ‘decors’, die tevens dienen als een effectief politiek middel om de ideologische filters waardoor deze categorieën worden gerealiseerd te analyseren.





Programma:

Beginning (14.09.13)

Jan Dibbets - 6 Hours Tide Object with Correction of Perspective (2009) 9’23”

Cityscapes (15.09-03.10.13)

Arthur Zmijewski - A Dream of Warsaw (2005) 18’15”

Nevet Yitzhak - Salute (2004) 6’

Gabriel Lester - Urban Surface (2005) 10’07”


Outskirts (03-16.10.13)

Amir Yatziv - This is Jerusalem, Mr. Pasolini (2012) 17’41”

Marjolijn Dijkman - Surviving New Land (2009) 20’26”

Jan Dibbets - 6 Hours Tide Object with Correction of Perspective (2009) 7’


Communities (17-31.13)

Maria Pask - Little Millet (2009) 31’53”

Dmirty Venkov - Mad Mimes (2012) 30’


Landscapes (02-16.11.13)

Allan Sekula and Noël Burch - The Forgotten Space (2010) 112’

High&Low Bureau is een curatorenduo bestaand uit Yael Messer en Gilad Reich. Zij maken tentoonstellingen, filmprogramma’s, performatieve evenementen en publicaties. High&Low werken vaak samen met kunstenaars, kunstinstellingen, festivals en andere curatoren, om op die manier in verband te staan met een overvloed aan disciplines, media en vormen van artistieke expressie. De projecten die zij organiseren komen voort uit de verschillende sociale en politieke sferen waarbinnen kunst gemaakt wordt en aanwezig is. Het duo is geïnteresseerd in de sluimerende machtsrelaties die specifieke bestaansvormen creëert en de rol van kunst in het uitspreken, symboliseren en verbeelden van alternatieve manieren om in de wereld te staan. Meer informatie: http://www.hlbureau.org/

[image: Jan Dibbets, 6 Hour Tide Object With Correction of Perspective, 2009. videostill]