Mounira Al Solh & Bassam Ramlawi

Met tekeningen van Rene' Daniels

18 juni - 31 juli 2011

smba-newsletter-122.pdf (501 Kb)

Officiële opening en boekpresentatie op zaterdag 25 juni om 16.00 uur, m.m.v. Tony Chakar

Met trots presenteert Stedelijk Museum Bureau Amsterdam de eerste grote solotentoonstelling van Mounira Al Solh in Nederland. Het werk van Al Solh is te omschrijven als een innerlijk conflict met sociale omgevingen waarin nationale, culturele en religieuze identiteit wordt opgedrongen. In die zin vormt het een reflectie op de maatschappelijke en religieuze spanningen in haar geboorteland Libanon dat verschillende burgeroorlogen achter de rug heeft en nog steeds een bijzondere positie inneemt in de huidige ontladingen in het Midden-Oosten. Maar ook in Nederland wordt iemands afkomst en cultuur een steeds belangrijker aspect in het maatschappelijk verkeer. Al Solh benadert dit gegeven met een mengeling van autobiografische elementen en humor, want hoe zijn censuur, repressie, schizofrenie en de conflictueuze cultuur waarin iedereen een rol heeft, anders te benaderen?


Klik hier voor overzicht van de tentoonstelling.





De tentoonstelling bevat verschillende videowerken waaronder A Double Burger and Two Metamorphoses… en The Mute Tongue. De eerste is op te vatten als een worsteling van Al Solh met haar bestaan als kunstenaarsforens tussen Beirut en Amsterdam. In de tweede worden 19 Arabische gezegden in korte filmpjes geacteerd en hun komische potentieel gemaximaliseerd. Een aanzienlijk deel van de tentoonstelling is gewijd aan een overzicht van werk van personage Bassam Ramlawi. Ramlawi is een sapverkoper in Beirut die kunst heeft gestudeerd in Nederland en sindsdien portretten maakt van mensen uit de omgeving van zijn winkeltje in Beirut. Ook reflecteert hij op het leven in de Libanese hoofdstad door middel van tekeningen die hij maakt als hij ergens op moet wachten. Zoals een documentaire over hem op de tentoonstelling duidelijk maakt, is hij bekend met het oeuvre van Cindy Sherman en met een beroemd portretschilderij van Otto Dix, maar bovenal bewondert hij het werk van de Nederlander René Daniëls. De stilistische ambiguïteiten in diens tekeningen en schilderijen vormen een parallel met de manier waarop kunstenaars als Ramlawi en Al Solh door het leven gaan: Al Solh als kunstenaar in twee werelden en verschillende maatschappelijke realiteiten, Ramlawi als kunstenaar enerzijds en verkoper anderzijds, en wiens bestaan te danken is aan vele ambiguïteiten. Grof gesteld is de tentoonstelling in SMBA daar een weerslag van

Een aantal werken van Ramlawi in deze tentoonstelling was onlangs te zien in Galerie Sfeir-Semler in Beirut. Speciaal voor de gelegenheid in Amsterdam worden deze nu van kunsthistorische context voorzien door tekeningen uit de periode 1980-1985 van René Daniëls uit de collectie van Galerie Paul Andriesse.

Voor de SMBA Nieuwsbrief is cultuurfilosofe Elizabeth Kassab uitgenodigd een Project ‘1975’- essay te schrijven. Haar bijdrage reflecteert op de rol van de intellectueel in de Arabische wereld in de decennia na de dekolonisatie, dit uiteraard mede in de context van de ‘Arabische Lente’. Merel Cladder schreef een bijdrage over het werk van Al Solh en Bassam Ramlawi.

Deze SMBA Nieuwsbrief (tweetalig) is gratis verkrijgbaar bij de tentoonstelling.

Mounira Al Solh (Beirut, 1978) studeerde achtereenvolgens aan de Libanese Universiteit in Beirut (1997-2001) en de Gerrit Rietveld Academie (2003-2006), en was resident van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (2007-2008). Haar werk was onder meer vertegenwoordigd in het Libanese paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2007, in Manifesta 8 in Murcia, 2010, op de presentatie de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs in Stedelijk Museum Schiedam (2010) en in het grote overzicht ‘The Future of Tradition - The Tradition of Future’ in Haus der Kunst, München, 2010.

Bassam Ramlawi (Beirut, 1976) studeerde beeldende kunst aan de Libanese Universiteit in Beirut (1996-2000) en aan de AKV St. Joost, 's-Hertogenbosch (2004-2006).

René Daniëls (Eindhoven, 1950) was onder meer vertegenwoordigd op Documenta 7 in Kassel, 1982. De grote overzichtstentoonstelling ‘René Daniëls - The most contemporary picture show’ reisde in 1998/1999 onder meer naar Van Abbe Museum, Eindhoven, Kunstmuseum Wolfsburg, Kunsthalle Basel en Stedelijk Museum Amsterdam (met catalogus). Daniëls woont en werkt in Eindhoven.

Tony Chakar (Beirut, 1968) nam onder meer deel aan de reizende tentoonstelling ‘Contemporary Arab Representations’ (2001-2002); exposeerde ‘Beirut, the Impossible Portrait’, op de Venetië Biënnale (2003) en werkte samen met Rabih Mroué en Tiago Rodrigues aan de reizende performance Yesterday's Man (2007). Hij is docent kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Académie Libanaise des Beaux Arts en werkt regelmatig voor Dutch Art Institute.