Algorithmic Rubbish: Daring to Defy Misfortune
Please note: Flash 7 or higher is required to properly view this website.
Click here to download and install the latest version of Flash
smba-newsletter-142.pdf (588 Kb)
4 juli t/m 23 augustus
Opening zaterdag 4 juli, 17:00 uur
Met openingstoespraak door Margriet Schavemaker (hoofd collecties en wetenschappelijk onderzoek Stedelijk Museum)
Gasturator: Annet Dekker
Met: Blast Theory, James Bridle, Constant Dullaart, Femke Herregraven, Jennifer Lyn Morone, Matthew Plummer-Fernandez, Template, Suzanne Treister
De schokkende openbaringen van Edward Snowden en vele andere privacykwesties op internet maken duidelijk dat internet en digitale media niet door iedereen op een veilige en gelijkwaardige manier gebruikt kunnen worden. De tentoonstelling Algorithmic Rubbish: Daring to Defy Misfortune – een automatisch gegenereerde titel – laat zien hoe kunstenaars met precisie en op humoristische wijze gebruik, en soms misbruik, maken van dezelfde mechanismen en strategieën die overheden en bedrijven toepassen. Ze reageren op een positieve en opportunistische manier op de vaak onzichtbare maar vergaande ingrepen op ons leven door het heft in eigen handen te nemen. De kunstenaars profiteren van de bestaande infrastructuren, het onlogische gedrag van algoritmes, de beschikbare data en omzeilen en overstijgen slecht gedefinieerde of functionerende wetgeving.
De Novice Art Blogger van Matthew Plummer-Fernandez gaat met ‘deep algorithms’ op zoek naar abstracte kunstwerken in digitale depots van hedendaagse kunstmusea om als bot-curator tentoonstellingen te maken. In Femke Herregraven’s Precarious Marathon beginnen vier bots, vermomt als moderator, cultuurcriticus, onafhankelijk handelaar en kunstenaar, een 24/7 discussie. Jennifer Lyn Morone voert de toegankelijkheid van data tot in het extreme door, en zet haar persoonlijke data in als nieuw businessmodel. Ook Constant Dullaart richtte een eigen bedrijf op: Dull Tech is een typisch Trojaans paard waarmee Dullaart de onzichtbare wetten van de hiërarchische kunsteconomie ondermijnt. Voor degene die de digitale weg kwijt is, biedt Karen de helpende hand. Deze speciale mobiele app van Blast Theory is een life coach die grondig maar wel erg persoonlijk te werk gaat.
Algorithmic Rubbish: Daring to Defy Misfortune brengt werken bijeen die zijn gerealiseerd met nieuwe media en zich grotendeels afspelen in het digitale domein. Op veel manieren gaat digitale kunst in tegen de logica van de (museale) presentatie-instelling, omdat ze niet los is te zien van hardware, er vaak sprake is van gedeeld auteurschap, het werk nog slecht is doorgedrongen in de traditionele verzamelcircuits van particuliere collectioneurs en musea, en het de status van objectgerichtheid in de kunst bevraagt. De presentatie in SMBA is slechts één van de manifestaties van het werk, dat zich daarnaast afspeelt binnen het digitale domein of gebruik maakt van methodes en infrastructuren die zich buiten de gevestigde kunst afspelen. Hiermee stelt deze kunstvorm niet alleen zichzelf en de kunst als geheel ter discussie, maar ook de functie van het museum. Algorithmic Rubbish: Daring to Defy Misfortune is kortom een collectie van voorbeelden die aannames en methodes van de hedendaagse digitale cultuur naar voren haalt.
-----------------------------------------------
SMBA Nieuwsbrief 142 zal de tentoonstelling Algorithmic Rubbish: Daring to Defy Misfortune begeleiden, met daarin een introductie door Annet Dekker en een voorwoord van Jelle Bouwhuis en Joram Kraaijeveld. De nieuwsbrief is tweetalig (Nederlands/Engels) en gratis verkrijgbaar bij de tentoonstelling en als PDF op de SMBA website.
------------------------------------------------
Annet Dekker is een onafhankelijk curator en onderzoeker. Momenteel is ze Researcher Digital Preservation bij Tate, London, Research Fellow aan London South Bank University & The Photographers’ Gallery, tutor bij Piet Zwart Institute, Rotterdam en fellow van Het Nieuwe Instituut. Ze heeft verschillende boeken geredigeerd over digitale kunst en conservering en publiceert regelmatig in internationale journals, boeken en tijdschriften. Voorheen werkte ze als webcurator bij SKOR, programma manager bij Virtueel Platform en was ze hoofd tentoonstellingen, educatie en artist-in-residence bij Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk). In 2014 behaalde ze haar PhD over conservering en netkunst aan Goldmsiths University of London.
Voor meer informatie klik hier