I would prefer not to

smba-nieuwsbrief-136.pdf (335 Kb)

18 april – 8 juni 2014

Opening: vrijdag 18 april, 17:00 – 19:00 uur

Céline Berger, Etcetera…, Dora Garcia, Goldex Poldex, Jos de Gruyter en Harald Thys, Stefan Müller, Mladen Stilinovi?

Curatoren: Stefanie Humbert en Stephanie Noach

De groepstentoonstelling ‘I would prefer not to’ omhelst het belang van luiheid en werken voor de kunst. De versmelting van werk en ontspanning door de social media en de onmogelijkheid om aan het wereldwijde netwerk van kapitaalproductie te ontsnappen, dwingt kunstenaars om hun positie ten opzichte van hun werk te heroverwegen. ‘I would prefer not to’ gaat in op de mogelijkheden om af te zien van permanente beschikbaarheid in onze samenleving – en toont dat een dergelijke afwijzing toch vruchtbaar kan zijn. De betrokken kunstenaars creëren alternatieve levensstrategieën, zoals crypto-currencies om te investeren in culturele infrastructuur, of nemen de optie van acceptatie als het artistieke proces stagneert, serieus. Uiteindelijk is de tentoonstelling een reflectie op het nietsdoen als een bron voor creativiteit.

‘I would prefer not to’ is onderdeel van het curatoriële programma ‘followup’ van studio- en expositieruimte Schloss Ringenberg in Hamminkeln, Duitsland.
lees verder..

Lard Buurman – Africa Junctions

12 april - 3 mei 2014

NB. Locatie: Looiersgracht 60, Amsterdam Openingstijden: wo t/m zo 12:00 - 20:00 uur

Opening op Looiersgracht 60: vrijdag 11 april, 17:00 - 20:00 uur

Met trots presenteert Stedelijk Museum Bureau Amsterdam in samenwerking met de nieuwe projectruimte voor kunst, design en architectuur aan de Looiersgracht 60 de tentoonstelling Africa Junctions. De tentoonstelling bestaat uit het fotografisch project van Lard Buurman (*1969, Nederland) dat hij in 2008 is begonnen over Afrikaanse steden. Nu, zes jaar later wordt dit project, dat 14 Afrikaanse steden zonder dramatiek of geweld toont, afgerond en bekroond met de publicatie Africa Junctions. Capturing the City, uitgegeven door HatjeCantz Verlag, inclusief drie essays van belangwekkende auteurs uit Senegal, Nigeria en Zuid-Afrika.
lees verder..


Artists Talk
2 weken geleden - 08/04/2014

Rayyane Tabet, geinterviewd door Nat Muller
Wanneer: 11 April, 15.30-17.00h
Waar: SMBA, Rozenstraat 59, Amsterdam

Belangrijk: Helaas heeft Kemang Wa Lehulere de Artists Talk af moeten zeggen vanwege persoonlijke omstandigheden.


Taal: English
Vrije toegang, aanmelden kan door te mailen naar mail@smba.nl

Aankondiging:

Preceeding the opening of the exhibitions 'Lard Buurman - Africa Junctions' at Looiersgracht 60, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam takes the opportunity to organize two artist talks.

In an interview conducted by independent curator and critic Nat Muller with Rayyane Tabet, who discusses how his interest in material and form spurs his exploration of history and the built environment. Formally trained as an architect, he talks to curator and critic Nat Muller about how sculpture and object-making, as temporal and spatial interventions, feature in his work. Tabet explores the relationship between history and the built environment. His multi-faceted installations often reconstitute the perception of physical and temporal distance. His work was showcased in the Sharjah Biennial X in 2011, The New Museum Triennial in 2012 and was part of Future Generation Art Prize at the Venice biennial in 2013. Tabet will participate in a group show in SMBA in September, co-curated by Muller.

After the talks in SMBA you are invited to the opening of the Exhibition Lard Buurman - Africa Junctions at the new project space for art, design and architecture at Looiersgracht 60.

PROJECT 1975 Contemporary Art and the Postcolonial Unconscious
1 maand geleden - 25/03/2014

NU IN DE WINKEL!

PROJECT 1975
Contemporary Art and the Postcolonial Unconscious


Verkrijgbaar bij:

* SMBA
* Stedelijk Museum Amsterdam
* black dog publishing


Project 1975 begon als een tweejarig project van Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. De relatie tussen de hedendaagse kunst en het postkoloniale wordt immers steeds relevanter in een context van een toenemend globaliserende kunstwereld. Onderliggende vraagstellingen van het project waren bijvoorbeeld: Hoe kijken kunstenaars aan tegen het koloniale tijdperk en de hedendaagse gevolgen daarvan? Heeft het kolonialisme zijn weerslag gehad op de kunst en de kunstinstituties en zo ja, hoe? Wat vervangt de stilzwijgende omarming van de multiculturele normalisatie van de jaren '90? Deze vragen hebben veelzijdige artistieke en kritische reacties ontlokt, die nu gepresenteerd worden in het onlangs verschenen boek Project 1975 - Contemporary Art and the Postcolonial Unconscious.
lees verder..

Nieuws Archief